Nieuw berichtje uit Stavanger - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu Nieuw berichtje uit Stavanger - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu

Nieuw berichtje uit Stavanger

Door: Afke

Blijf op de hoogte en volg Afke

18 Januari 2009 | Noorwegen, Oslo

Ja ja ik woon en werk nog steeds in Stavanger. Het is al weer lang geleden sinds mijn laatste bericht. Bij deze weer een update van wat ik allemaal heb meegemaakt/gezien.
Na een beetje een rommelige en dus niet heel geweldige start op het werk, gaat het nu goed. Ik heb het prima naar mijn zin. Heb ook een collega uit Nederland, waarmee ik af en toe gezellig kan kletsen over Nederlandse gewoontes en gekkigheden en lekker klagen wat Nederlanders graag doen:) heerlijk!
Het is ook leuk om buiten het werk af en toe met collega’s iets te ondernemen. We hebben 1 keer in de maand met de meiden een filmavondje wat altijd erg gezellig is, met lekker eten en een leuke film.

In de buurt van waar ik woon staat een monument (Sverd i fjell) ter nagedachtenis aan de slag bij Hafrsfjord, gewonnen door de koning van Noorwegen. Het monument symboliseert daarmee ook het moment dat Noorwegen onafhankelijk is geworden van Denemarken. Ik ben hier samen met Sunniva naar toe gelopen en een mooie wandeling gemaakt langs het water.
In de herfst heb ik ook nog een paar keer gewandeld in Stavanger zelf. Gebruik makend van de mooie drogen dagen die er zijn, want ook hier regent het veel, en vaak regent het dan de hele dag. Af en toe zit er een mooie dag tussen en die moet je dan meteen meepakken.

Één keer in het jaar wordt er in Noorwegen een geldinzamelingsactie gehouden voor Blå kors. Dit is een organisatie die kinderen helpt die zijn/worden misbruikt. Dit is ook het enige doel waarvoor collecte wordt gelopen. Sunniva vroeg of ik zin had om mee te gaan, dus zijn we samen op een zaterdagmiddag de buurt rond gegaan voor het goede doel.
In Oktober zijn we met het werk på tur geweest. Van vrijdag op zaterdag zijn we in Gaudland, ter zuiden van Stavanger, geweest. Hier staat een huis van de turistforening van Stavanger. ’s Avonds hebben we gezellig met z’n allen gegeten en spelletjes gedaan en bij het kampvuur gezeten. De volgende dag was vooral uitslapen en ik heb met nog een paar collega’s een mooie wandeling in de buurt gemaakt. Als je dan toch op pad bent dan moet je ook wat zien van de omgeving en niet alleen maar in “de hut” zitten. :) we hebben met z’n allen een erg gezellig weekend gehad en erg leuk om mensen ook eens te zien buiten het werk.

Wat ik al bijna was vergeten, maar ook zeker een keer gedaan heb is surfen! Met maar een paar graden boven nul hebben we ons goed ingepakt in een mooie surf pakje. Eerst kregen we een paar korte instructies waarna we het water in zijn gegaan en proberen maar. Nou dat valt zeker niet mee en je wordt er best moe van om steeds maar weer tegen de golven in te zwemmen en dan nog voor je gevoel niet vooruit te komen. Uiteindelijk is het met gelukt om heel eventjes op de plank te staan maar langer dan een paar seconden was het niet. Wie weet komt het er nog een keer van om te oefenen. Het was in ieder geval erg leuk om een keer te proberen. Zou leuk zijn om de volgende keer op een mooie wit strand met stralende zon te klungelen in het water.

Veel mensen hebben me al gevraagd: “ligt er al sneeuw?” Ik zal iedereen vast uit de droom helpen. Stavanger heeft een zeeklimaat en is vergelijkbaar met Nederland. In de herfst veel regen, in de winter regen, temperaturen net onder nul of hoger en net zoveel kans op sneeuw als in Nederland en minder kans op ijs, gezien er in Nederland in elk dorp wel een ijsbaantje ligt of ondergelopen weilandjes. Hier in Stavanger doen ze daar niet zo aan. Wel zijn er een paar kleine meertjes waar eventueel op geschaatst zou kunnen worden als het lang vriest. Voor meer sneeuw is het ongeveer 1,5uur rijden vanuit Stavanger. Dat is dus zeker nog een optie voor deze winter. De mooiste maand van het jaar schijnt mei te zijn. Dus ik heb zeker nog veel moois in het vooruitzicht.
Maar ook al sneeuwt het hier zelden, in november is het hier toch een paar dagen wit geweest. Ik heb meteen mijn camera gepakt en geprobeerd een paar mooie foto’s te maken.
Wat ik erg leuk vond toen ik hier kwam was dat de ijsbaan lekker dicht bij was. Maar helaas, in september zijn ze begonnen met het afbreken van de baan en opbouwen van een nieuw sportcomplex met ijsbaan, ijshal klimmuur en meer. Op zich natuurlijk een heel mooi vooruitzicht alleen jammer dat het net een beetje verkeerd getimed is, het zou eigenlijk al klaar moeten zijn!

Wat in december het belangrijkste is in Noorwegen, is kerst. Begin december hebben we van het werk een kerstdiner gehad. Erg gezellig, iedereen in de mooiste kleren en in feest stemming. Ook wordt de traditionele kerstmaaltijd geserveerd. Nog even in het kort voor degene die het vorig jaar niet gelezen hebben: pinnekjøt (gedroogd en daarna gestoomd lamsvlees of zoals mijn Nederlandse collega het noemt, uitgedroogde sparerib) ribbe (varkensvlees met veel spek) gekookte aardappels, gestampte koolraap en als dessert rijstebrij. Al is het zeker niet mijn favoriete gerecht, ik heb prima gegeten en wat eigenlijk belangrijker is; we hebben met z’n allen een erg gezellige avond gehad!
Hoe dichterbij kerst kwam hoe dichterbij ook mijn vakantie naar Nederland. Rond kerst en oud en nieuw ben ik twee weken op vakantie geweest. Eerste week gezellig met de familie kerst gevierd en in de tweede week oud en nieuw in Groningen. En ik trof het weer dat het in de tweede week goed is gaan vriezen, zodat ook ik nog een paar dagen op natuurijs heb kunnen schaatsen. Heerlijk! Nederland is geweldig als er ijs ligt, ik heb echt genoten van deze twee weken.

Ik moest echt even diep nadenken over wat ik ook alweer allemaal had gedaan in de tussentijd, maar ik geloof dat dit wel een aardig beeld geeft van de afgelopen periode.
Ik ben nu weer twee weken terug in Stavanger en ben weer vrolijk aan het werk. Ben in het nieuwe jaar gewisseld van werkplek en ben nu druk en minder druk op de simulator en CT. Echt lekker om weer even wat anders te doen, afwisseling maakt het een stuk leuker!


Ha det bra så lenge!


Ps.Voor degene die het in een van mijn vorige berichten heeft gemist, mijn adres is:
Solåsveien 5A-1
4016 Stavanger

  • 18 Januari 2009 - 20:53

    Roelie:

    Wat fijn dat je het naar je zin hebt, na een moeilijke start.
    Komt allemaal goed.
    Jammer van de ijsbaan in je achtertuin, maar je hebt lekker kunnen schaatsen in Grunn en Workum.
    Ik wens je nog een fijne tijd in Stavanger.
    Over een paar maanden kom ik een kopje koffie bij je halen.

    Liefs Roelie

  • 20 Januari 2009 - 07:36

    Mem:

    Dat wie in hiel positief ferhaal,wy kinne sa njonken lytsen wolris my us plannen oan e slag ,en de boot bestelle foar heal meie om dy in besykje te bringen yn Stavanger.Sjoch der no al nei ut.
    Afke ik winskje dy der noch in hiel moaie tiid ta.
    Leafs en in dikke tut
    Groetnis Mem

  • 31 Januari 2009 - 13:02

    Nynke:

    He zuske!

    Het ziet er best mooi uit in Stavanger! Maar de schaatsfoto's zijn toch het mooist! Nog een fijne tijd in Stavanger en we spreken elkaar snel weer!
    Liefs uit Groningen

  • 21 Mei 2009 - 19:58

    Tante:

    Hei Afke,

    wat heb ik nu gehoord ga je Stavanger verlaten?
    Kom maar weer gezellig naar het drukke en volle Nederland, daar wen je ook weer aan. We hebben een heerlijke vakantie in Noorwegen gehad.
    Geniet er nog lekker van.

    Hartelijke groet liefs,
    van je tantetje

  • 22 Mei 2009 - 12:20

    Leendert:

    Hoi Afke, het is mei, dus de mooiste maand van het jaar bij jou! Ik hoop dat dat ook dit jaar inderdaad zo is. Veel plezier en groetjes uit Groningen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Noorwegen

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Laatste week Stavanger

18 Januari 2009

Nieuw berichtje uit Stavanger

08 September 2008

Stavanger!

27 Juli 2008

Laatste weekend Bodø

13 Juli 2008

Nog maar 3 weekjes Bodø
Afke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 32593

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 16 Juni 2009

Noorwegen

Landen bezocht: