Stavanger! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu Stavanger! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu

Stavanger!

Door: Afke

Blijf op de hoogte en volg Afke

08 September 2008 | Noorwegen, Oslo

Het jaartje Bodø zit er op, achteraf is het wel weer heel snel gegaan. Ik heb van iedereen op een leuke manier afscheid kunnen nemen en ik hou met een aantal mensen nog contact, dus ik ben met een goed gevoel weg gegaan.
Met een volle auto ben ik begin augustus vanuit Bodø naar Stavanger vertrokken. Na een reis van een kleine 1600km in drie dagen kwam ik eindelijk in de stad waar ik mij het komende jaar moet zien te vermaken. Via het ziekenhuis heb ik een kamer kunnen huren. Het is een prima kamer, groter dan in Bodø en met bad! Het ziekenhuis is op loopafstand en ook is er een overdekt winkelcentrum dichtbij, ideaal dus. En, ook niet onbelangrijk, de kunstijsbaan ligt zo’n beetje in de achtertuin, ik kan deze winter dus klunend naar het ijs.
Na het dumpen van mijn spullen ben ik doorgereden naar Nederland. Ik heb twee weken vakantie gevierd in Workum en Groningen. Was erg leuk om weer thuis te zijn, bekenden te zien en leuke gezellige dingen te doen. Heerlijk zo’n vakantie Nederland!
25 augustus ben ik begonnen in het ziekenhuis van Stavanger. Inmiddels ben ik daar alweer twee weken aan het werk. De eerste dagen waren nog een beetje vreemd (moet ook weer zoveel namen onthouden, waar ik nog nooit van gehoord heb!), maar het begint nu al aardig te wennen. Er zijn toch weer veel kleine dingen die net even anders zijn dan ik gewend ben en dat is af en toe even omschakelen, maar dat gaat ook helemaal goed komen.
Meteen het eerste weekend ben ik met Jofrid, Anette en Silje, drie meiden van het werk, naar de Preikestolen geweest. Preikestolen is een rotsplateau ongeveer 600m boven het Lysefjord. Dit was een van mijn doelen tijdens mijn verblijf in Stavanger en dat ik die nu al zo snel heb gehaald dat is geweldig (ik kan wel weer stoppen hier ;-)). Het was een leuke en mooie klim van ongeveer 2 uur naar boven. Van bovenaf werden we beloond met een prachtig uitzicht over de bergen en het Lysefjord. Zoals de meeste mensen ben ik op mijn buik gaan liggen en heb ik even over het randje gekeken. Best griezelig om zo dicht bij de rand te liggen. En een aantal andere mensen die vrolijk rondhuppelen zo vlak bij de rand daar krijg ik het een beetje benauwd van. Bovenop de Preikestolen hebben we nog even gezellig gepicknickt voor we weer aan de terugreis begonnen. Het is wel leuk om nu het verschil in omgeving/natuur te zien tussen Noord en Zuid Noorwegen. Toch heel anders hier, maar ook erg mooi.
Afgelopen vrijdag ben ik met een collega naar de bioscoop geweest en ’s avonds nog wat gedronken in de stad. De eerste indruk van het centrum is toch heel anders dan in Bodø. veel kleine gezellige straatjes en veel meer mensen op straat, gezellig! Zo begin ik langzamerhand de stad een beetje te leren kennen.
Gister ben ik de omgeving op de fiets gaan ontdekken. Echt lekker doorfietsen was er nog niet bij, ik moest een beetje wennen aan al die wegen! Bij elk kruispunt moest ik weer stoppen om te kijken welke kant ik op moest. Haha dat ben ik niet meer gewend, in Bodø was er 1 weg naar het noorden en 1 naar het zuiden, een stuk makkelijker. Ik moet dus deze week maar een goede kaart kopen van de omgeving en dan binnenkort nog maar een poging wagen.

Groetjes Afke


  • 08 September 2008 - 19:21

    Roelie:

    Hoi Afke,
    goed zeg dat je de Preikestolen hebt beklommen met je collega's het komt helemaal goed.
    Je bent al lekker aan het genieten. En je foto's zijn weer top!!
    Liefs Roelie

  • 17 September 2008 - 13:56

    Nynke:

    Hoe is het daarboven?! Alles goed en wel?! Ik heb mijn eerste schooldagen er weer op zitten! Reken- en taaltoets zijn binnen (hoogste cijfers, lekker streberig!). En ik ga stage lopen op een basisschool in Norg! Vanavond met heit en mem naar Herman in de stadsschouwburg, heb er zin in! Veel plezier in Stavanger de komende tijd en werkse!!!

    Groetjes

  • 15 Oktober 2008 - 13:14

    Els:

    Hey Afke!
    Dus je bent veilig aangekomen in je nieuwe woonplaats? Inmiddels heb je vast alweer een beetje je plekje gevonden. 't Begon in ieder geval al goed zo te lezen en te zien! Prachtig hoor!
    Veel plezier met alles!
    groetjes Els

  • 06 Januari 2009 - 21:15

    Roelie:

    Hoi Afke
    we horen niets van je, gaat het goed met je?
    Nog de beste wensen voor 2009.
    Laat ons maar snel wat mooie foto's zien, die heb je vast wel.

    Liefs Roelie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Noorwegen

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Laatste week Stavanger

18 Januari 2009

Nieuw berichtje uit Stavanger

08 September 2008

Stavanger!

27 Juli 2008

Laatste weekend Bodø

13 Juli 2008

Nog maar 3 weekjes Bodø
Afke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 32589

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 16 Juni 2009

Noorwegen

Landen bezocht: