Wintertijd - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu Wintertijd - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu

Wintertijd

Door: Afke

Blijf op de hoogte en volg Afke

11 November 2007 | Noorwegen, Bodø

De winter komt er aan! Ook hier is inmiddels de wintertijd ingegaan en dat is meteen te merken. De mørketiid is begonnen! ’s Middags rond 15.00u begint het al een beetje te schemeren en rond 16.00u is het wel zo’n beetje donker. Het gaat best snel nu, per dag gaat de zon ongeveer 3 minuten eerder onder. Dus nog even en dan is het bijna de hele dag donker. ’s Ochtends valt het nog mee, rond een uur of 8 begint het licht te worden. Dus ik kan nu ’s ochtends en ’s middags nog net even van het licht genieten. Af en toe vergis ik me ’s avonds nog wel eens in de tijd, omdat het al zo lang donker is. Gelukkig heb ik dan nog meer tijd over dan gedacht, is weer een voordeel van de mørketiid.

Ongeveer 2 weken geleden deed ik ’s ochtends de gordijnen open en zag ik dat heel Bodø wit was geworden. Jippie de eerste sneeuw is gevallen!! Ik wordt zo vrolijk van een witte wereld alles ziet er in één keer een stuk vriendelijker uit. Helaas mocht de winterpret niet lang duren, de volgende dag was alles alweer groen. Eigenlijk was het ook wel beter zo, want de winter zal straks nog lang genoeg duren. Maar het was toch leuk om even een beetje winterse sfeer te proeven.

Mijn leventje hier begint zo langzamerhand een beetje “gewoon” te worden. Ik heb een beetje mijn vaste dingetjes zo door de week. En af en toe is het in het weekend mooi weer om er eens op uit te gaan. Door de week ben ik eigenlijk gewoon elke dag aan het werk en ga naar cursus Noors en train zo af en toe in het trainingscentrum.

Een paar weken terug kreeg ik bericht dat ik nog niet in aanmerking kom voor een Noorse autorisatie voor het beroep radiotherapeutisch laborant. Een kleine tegenvaller, helaas. De organisatie heeft er 2 maanden over gedaan om mij te laten weten dat ik nog meer documenten aan hun moet overhandigen. Daar was ik niet zo blij mee, ze hadden wat mij betreft wel iets eerder iets van zich kunnen laten horen. Maar goed, met goede moed ga ik verder. Het is alleen nog niet zo makkelijk om alle formulieren vanuit Nederland hier te krijgen en helaas is mijn chef ook niet al te behulpzaam. Maar ik weet zeker dat het uiteindelijk allemaal gaat lukken.
Om wat meer kans te maken op een autorisatie hadden mijn collega’s bedacht dat ik een toets moest maken die in Nederland niet bij de opleiding hoort. Om deze toets te kunnen maken moest ik naar de hogeschool in Tromsø. Op zich ook niet heel vervelend. Ik had maar liefst 2 dagen om mij voor te bereiden, gelukkig was het niet al te moeilijk. Ik ben dus een paar weken geleden even een dagje naar Tromsø geweest. Ik had zelfs nog de hele middag om te winkelen en de stad te bekijken.

Afgelopen week heb ik voor het eerst bezoek uit Nederland gekregen. Mijn moeder en tante zijn een paar dagen langs geweest om eens te kijken hoe ik hier woon en hoe de omgeving er uit ziet. Ik vond het erg gezellig om weer even familie te zien en gezellig te kletsen over van alles en niks.
Samen met mijn moeder en tante hebben we de omgeving van Bodø eens wat beter bekeken. De weersvoorspellingen waren niet al te best, maar uiteindelijk viel het nog best mee en hebben we prachtige uitstapjes kunnen maken en heb ik zelf ook nog weer wat nieuwe dingen in de omgeving kunnen zien.

Vanaf afgelopen dinsdag heeft het af en toe gesneeuwd en er ligt nu toch al een mooi laagje sneeuw van ongeveer 20cm (ik vind dit al veel, maar die noren vinden dit nog niks). Ja de winter zit er aan te komen! Hoe lang de sneeuw nog blijft is nog even de vraag, want hier in Bodø weet je het maar nooit, het kan zomaar weer gaan regenen. Maar voorlopig geniet ik volop van het winterse sfeertje.

Groetjes vanuit het winterse Bodø!

  • 11 November 2007 - 12:07

    Sietske:

    Hey Afke!
    Je hebt het maar goed voor elkaar! Leuk land, erg mooie omgeving, mooie afdeling en dan ook nog sneeuw! Lucky you!
    Hier is het erg droevig weer, veel regen en harde wind. Niks aan. Gelukkig heb je het daar zo te lezen erg naar je zin. Wat gaat de tijd snel he? Er zit alweer een kwart jaar op. Ben je nog van plan om langer dan een jaar te blijven? (je moet niet denken dat we je niet terug willen hoor!)
    Veel plezier en tot horens!
    Groetjes, Sietske

  • 12 November 2007 - 21:31

    Nynke:

    Hé! Je dacht: het is hier wit, dus ik verander de lay-out van m'n site ook maar in een witte wereld?! Leuk verhaal en mooie foto's weer!

    Liefs uit Grunn!

  • 15 November 2007 - 08:56

    Anniek:

    Hé hoi,
    Leuk om te lezen dat je er van geniet om daar te zijn. Hopelijk komt het met de papieren allemaal voor elkaar. Geniet maar lekker van je favoriete seizoen, dat kan daar beter dan hier!! :-D
    Liefs

  • 19 November 2007 - 10:22

    Maaike:

    Hoi Afke!

    Wat leuk dat je bezoek hebt gehad! Het was vast fijn om weer even fries te spreken! Vervelend dat het zo moeilijk is om die autorisatie rond te krijgen. Ik hoop dat je toets goed is gegaan! Hier in Nederland is het echt herfst, harde wind en zelfs wat (natte) sneeuw. Sinterklaas is zaterdag weer veilig aangekomen in Nederland, hij vraagt zich vast af waar jij bent ;-) hihi!
    Heel veel plezier daar en werkse natuurlijk!

    Groetjes Maaike

  • 19 November 2007 - 20:16

    Tantetje:

    Ha die Afke,
    wat heb jij prachtige sneeuw foto's gemaakt, het lijkt wel een sprookje. Jammer dat we net weg waren.We hebben een heerlijke week bij jou gehad, veel gezien, en heel veel gelachen.

    Is de sneeuw blijven liggen? of is het net als bij ons,een regenbui,of dooi maakt er een vieze blubberboel van. Het zou wel mooi zijn als het bijft liggen, dat maakt alles wat vriendelijker.Weet je de Sint is weer in het land, jammer genoeg kun je er niet van genieten,wel heeft hij iets voor je mee gebracht.
    5 december moet je zoeken, zoeken, in alle hoeken, of egens anders.

    Liefs en een dikke tuut van tantetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bodø

Noorwegen

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Laatste week Stavanger

18 Januari 2009

Nieuw berichtje uit Stavanger

08 September 2008

Stavanger!

27 Juli 2008

Laatste weekend Bodø

13 Juli 2008

Nog maar 3 weekjes Bodø
Afke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 32552

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 16 Juni 2009

Noorwegen

Landen bezocht: