Gå på tur - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu Gå på tur - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu

Gå på tur

Door: Afke

Blijf op de hoogte en volg Afke

01 Oktober 2007 | Noorwegen, Bodø

Hei

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste berichtje heb geplaatst. Maar ik leef nog, ik ben niet in een ravijn gestort of ingesneeuwd. Ik heb in de tussentijd wel mijn eerste Noorse griepje te pakken gehad. Heb een heel weekend met lichte verhoging op de bank gelegen. Gelukkig regende het ook het hele weekend. Dus de timing was niet zo slecht.

Drie weken geleden ben ik met een cursus Noors begonnen. In de eerste lessen heb ik nog niet zoveel nieuws geleerd, we gebruiken hetzelfde boek als in Nederland, en we zijn ergens halverwege begonnen terwijl we in Nederland al zo’n beetje aan het einde waren. Maar het is niet verkeerd om een beetje actief te zijn met de noorse taal en alle grammatica weer even te herhalen. Ik hoop en denk dat de cursus meer per les behandeld zodat ik aan het eind wat meer nieuwe dingen leer. Er is nog een andere nederlandse man die ook de cursus volgt. Leuk om iemand uit Nederland tegen te komen. Het was wel een beetje vreemd om weer nederlands te praten. Ik ben nu zo gewend om Engels of Noors te praten, dat ik het een beetje ben verleerd ;-)!

Ik ben inmiddels ook lid geworden van de sportschool. Ik zal toch weer een beetje aan lichaamsbeweging moeten doen en een beetje in conditie blijven om straks in de winter heel snel te kunnen skiën en ik hoop ook een beetje schaatsen. Hier in Bodø is helaas geen ijsbaan, de dichtstbijzijnde is in Tromsø. Waarschijnlijk zijn er wel meertjes in de buurt waarop geschaatst kan worden, maar goed dat duurt nog wel even voordat het zover is. Ik heb gehoord dat de ijsbanen in Nederland alweer geopend zijn, dus ik ben wel een klein beetje jarloers, maar goed als de winter hier eenmaal is begonnen dan is het feest!

Samen met Linda ben ik naar een concert geweest van een noorse band, DDE. Ik was van te voren erg benieuwd naar wat voor soort muziek het zou zijn. Ik werd door verschillende mensen een beetje voorbereid: “Het is misschien wel een beetje aparte muziek. Het is niet muziek die je thuis zou draaien.” Dat alles maakte mij erg nieuwsgierig. Het genre muziek dat ze spelen wordt ook wel Trøndelag genoemd, geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen.
Ik was zeer verrast toen de band eenmaal aan het spelen was, en ik vond het eigenlijk erg leuke muziek. Live is bijna alles leuk natuurlijk, maar iedereen was vrolijk en je kon aan de bandleden zien dat ze erg veel plezier hadden in het maken van muziek. Ik heb een ontzettend leuke en swingende avond gehad, zeker voor herhaling vatbaar!

Ik heb inmiddels ook de dichtstbijzijnde “berg” beklommen; Kaiservarden. Helaas was het een beetje bewolkt. Eenmaal op de top aangekomen, zaten we midden in een wolkje en het uitzicht was dus een en al wolk. Een goede reden dus om nog een keer deze berg te beklimmen wanneer het iets beter weer is. Tijdens de weg naar beneden trokken een aantal wolken langzaam op waardoor we Bodø konden zien liggen en een aantal eilandjes in de buurt. Erg mooi en mysterieus gezicht.

Vorige week zijn we met de vrouwelijke collega’s naar de SPA geweest om eens heerlijk te relaxen. Het is vrij klein maar ze hebben bijna alle verschillende soorten sauna’s en heerlijke bubbelbaden. Misschien neem ik de volgende keer een massage van een knappe noor?!

Vorig weekend heb ik met Linda een noorse film gekeken in de bioscoop van Bodø; “Tatt av kvinnen”. Een film die hier in Noorwegen al een of andere prijs heeft gewonnen. Ondanks dat er alleen Noors werd gesproken, kon ik de film goed volgen. En hij was nog leuk ook.

Dit weekend heb ik samen met de man die ik bij de cursus Noors heb ontmoet een wandeling gemaakt in het gebied ten zuiden van Bodø. Het weer was prachtig; strak blauwe lucht en 17graden! Dit weer konden we wel weer eens gebruiken na alle regen die we gehad hebben. Heerlijk! Je kunt goed zien dat de herfst inmiddels is begonnen. Alles is geel, oranje rood, echt een prachtig gezicht.

Verder zijn alle regeldingetjes hier ook rond, jippie eindelijk!! Ik heb nu een persoonsnummer, belastingkaart en bankrekening. Laat dat eerste salaris nu maar komen!!


Groetjes Afke

Inmiddels heb ik ook al een tijdje een Noors mobiel telefoonnummer: +4790985442

  • 01 Oktober 2007 - 07:46

    Nynke:

    Zo hé! Wat een prachtige foto's! Die herfstkleuren, echt heel erg mooi! Gelukkig dat het ook even mooi weer was, dan kun je er ook van genieten! Volgens mij vermaak je je nog steeds wel. Ik ga vrijdag met Adriaan naar Fontana, dus wij gaan dan ook even lekker spa-en! Ik heb er wel zin in! Toevallig ben ik ook net lid van een sportschool geworden. Heb al weer een paar keer gespind, best lekker! Werkse en genietse verder!

    Groetjes en een dikke tût!
    Nynke

  • 01 Oktober 2007 - 08:49

    Roelie:

    Prachtig die foto's van je, en nu lekker genieten van de mooie herfst kleuren.
    Bij ons is het nog niet zo ver, het begint langzaam te komen, het blad begint iets te verkleuren.
    Wat een mooie paddenstoel, heb je geschoten, ben een beetje jaloers,heb er nog niet een gevonden. Volgend weekend maar weer eens oppad. Als we komen mogen we wel een grote pot vitaminen voor je meenemen (grapje) Die is mooi kunnen we geen nederlands met je praten, we zullen je het snel weer leren.
    En hoe zit het met fries ook verleerd???

    Hartelijke groet en dikke tut ^ je begriijpt dat het boven op de u moet, krijg het niet voor elkaar.

    Liefs Roelie

  • 01 Oktober 2007 - 08:50

    Mem:

    Bodo in herfstkleuren geweldig.Ik ben benieuwd of het er over vier weken nog zo mooi herfstig uit ziet,misschien een beetje sneeuw? We zullen het wel zien.Afke hou je taai.

    Oant sjens en leafs mem

  • 01 Oktober 2007 - 20:06

    Sandra:

    Hoi,

    Wat een prachtige natuur daar in Bodo.
    Zo te lezen vermaak jij je wel daar in het verre Noorden!

    Groetjes sandra

  • 02 Oktober 2007 - 17:59

    Heit:

    Wy ferbrekke us net jer, wy halde it noch mar efkes by it frysk, wol sa noflik. Dyn skrieutael is oars noch net sa min likket my ta. Allinnich jarloers dat klinkt net sa nederlansk. At dyn fleur krekt sa utbundig is as alle hjerstkleuren in Norge dan sit dat wol goed. Ha mar in soad nocht en wille,

    groetnis dyn heit.

  • 03 Oktober 2007 - 09:33

    Maaike:

    Hoi Afke!

    Nou, volgens mij vermaak je je daar prima! Vervelend dat griepje, maar je moet maar zo denken; dan heb je die maar weer gehad! Bedankt voor je kaartje, vond ik echt super!!
    Verder gaat hier alles zn gangetje, ik ben de vakantie alweer helemaal vergeten :-s
    Ik weet nog niet of ik vrij kan krijgen in de periode dat je in nederland bent, ik zal er even werk van maken!!

    Nou, werkse daar en geniet van de mooie natuur!

    Groetjes Maaike

  • 08 Oktober 2007 - 17:10

    Liane:

    Hey Afke,
    Het ziet er allemaal prachtig uit.
    Leuk om je belevenissen daar te kunnen volgen.

    Je hebt afgelopen weekend wel ons RIFfeest gemist. We gingen golfen, en middeleeuws feesten in een kasteel.(allemaal vekleed natuurlijk). Slapen in een 4 sterren hotel en shoppen/terrasjes pakken in Utrecht. Je hebt wat gemist. Foto's van ons golfavontuur staan op www.pitch-putt.nl onder Bussloo (5 oktober).
    Groeten Liane

  • 18 Oktober 2007 - 08:57

    Tante Antje:

    wou wat mooie fotos en wat een prachtige natuur, volgend voorjaar zullen we deze pracht hoop ik zelf kunnen bewonderen. Met onze kleinzonen gaat het uitstekend ze groeien als kool.Onze korte vakantie in Italie was prachtig het was er in iedergeval warmer dan bij jou 27 graden. Afke werkse daar en tot schrijfs.

    groetjes tante Antje

  • 18 Oktober 2007 - 21:18

    Roelie, Riet&Jannie:

    hai afke.kzit hier bij roelie aan tafel en we hebben het ff over jou.riet en ik zijn weer naar a'dam geweest,twas heel gezellig maar mijn voeten hebben overuren gemaakt.In haaksbergen is alles goed. We zijn druk aan het hout sprokkelen ,willen niet in de kou zitten deze winter.
    Het is gezellig hier in bussum! fijne avond,,

    Liefs roelie, riet en jannie!

    Hou je taai daar in Bodo!

  • 01 November 2007 - 20:05

    Martijn:

    He afke,
    Echt super heb je het naar je zin als ik het zo zie. Echt top. Hoelang ben je van plan daar te blijven? Of blijf je daar voor een hele lange tijd. Want volgens mij heb je het super naar je zin daar.
    Nou hoop dat je echt een top winter krijgt en geniet er maar fijn van.

    groetjes martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bodø

Noorwegen

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Laatste week Stavanger

18 Januari 2009

Nieuw berichtje uit Stavanger

08 September 2008

Stavanger!

27 Juli 2008

Laatste weekend Bodø

13 Juli 2008

Nog maar 3 weekjes Bodø
Afke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 32555

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 16 Juni 2009

Noorwegen

Landen bezocht: