De lente is begonnen! - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu De lente is begonnen! - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu

De lente is begonnen!

Door: Afke

Blijf op de hoogte en volg Afke

18 Mei 2008 | Noorwegen, Bodø

Het is weer een paar weken geleden sinds mijn laatste berichtje en ik heb weer van alles meegemaakt en gezien. Zoals ik vorige keer schreef wilde de lente nog niet echt komen, maar die is inmiddels ook hier in het noorden gearriveerd. De sneeuw is helemaal weggesmolten en de zon schijnt lekker. We hebben bijna twee weken zomers weer gehad met temperaturen tot 20 graden! Klinkt misschien niet zoveel, maar als je temperaturen van 2-3 graden gewend bent dan is 15-20 graden al heerlijk zomers. En zoals echte noren dat ook doen, ben ik op een vrijdagavond met een paar vrienden naar het strand van Mjelde geweest om daar heerlijk worstjes te grillen en te kijken naar de zonsondergang. Geweldig!

1 mei (de dag van de arbeid en Hemelvaartsdag) was het nog steeds zomers en tijd om er op uit te gaan. Samen met Daniel ben ik naar Kjerringøy gegaan om daar een mooie wandeling te maken en ’s avonds lekker te grillen. Ik snap wel dat die noren dat hier zo veel doen. Gezellig op het strand met bergen en zonsondergang als uitzicht en dan genieten van een vuurtje en lekker eten, wat wil je nog meer!

Vorige week kreeg ik bezoek van Tante. Na twee weken mooi weer kon het niet anders dan dat de wolken en regen weer eens op bezoek kwamen. Ondanks het iets minder mooie weer hebben we een erg leuke week gehad. We hebben een mooie rondreis gemaakt over de Lofoten. Vanaf Bodø hebben we de boot genomen naar Moskenes. Door de wind was het 3 uur lang op en neer over het water. We hadden gelukkig nog net geen kotszakjes nodig, maar duizelig werd ik wel van, ’s avonds lag ik nog te draaien in bed.
In Ramberg hadden we een mooie hut en van daaruit zijn we de volgende dag naar Å gereden, een leuk ouderwets vissersdorpje met overal vis die hangt te drogen. Ook onderweg is het alleen vis wat je tegenkomt en het eerste wat opvalt wanneer je uit de auto stapt, is dat het naar gedroogde vis ruikt, mmm heerlijk! Na Å, het zuidelijkste dorpje van de Lofoten, zijn we verder naar het noorden gereden en een nachtje op de camping van Hov gelogeerd. Hier heeft Nynke 4 jaar geleden gewerkt, dus we herkenden veel van de foto’s en ook Unni vond het erg leuk om familie van Nynke te ontmoeten. Vanaf Hov zijn we via Lødingen met de veerboot weer naar het vaste land gereisd. Om daar nog 1 nachtje te blijven voor dat het alweer tijd was om naar huis te gaan.
Voor iedereen die nog eens in de buurt komt van Bodø raadt ik zeker aan om ook een uitstapje naar de Lofoten te maken. Echt prachtig!

Op 17 mei 1814 is de Grondwet van het Noorse Koninkrijk aangenomen en dit wordt elk jaar gevierd. Vanaf vrijdag was het al gezellig in de stad. ’s Avonds ben ik met Linda de stad in geweest om te feesten. Ik heb nog nooit zoveel mensen ’s nachts in de stad gezien. Het was mooi weer dus iedereen was buiten, erg gezellig dus! Gister was het nog steeds feest. Elk jaar gaan ’s ochtends de kinderen van alle scholen in optocht door de stad (barnetog) gekleed in traditionele ‘bunad’ en heel veel Noorse vlaggen. Hurra hurra!! Leuk om te zien en gezellig met muziek van verschillende korpsen. Na de kids vrolijk voorbij te zien hebben gekomen zijn we de stad in gegaan om op het terras een kopje koffie te drinken in de zon en later bij een collega taart eten zoals het hoort op een feestelijke dag.
’s Middags is het dan tijd voor de grote optocht (borgertog) door de stad met veel muziek en alle verenigingen van Bodø. Het is zo leuk om door de stad te lopen op 17. mai, de helft van de mensen loopt in traditionele ‘bunad’. Dat is toch heel anders dan in Nederland, daar zul je op Koninginnedag niet zo snel mensen in klederdracht tegen komen.

Afgelopen weekend was het eerste weekend dat het écht niet meer donker wordt. Twee weken geleden werd het ’s nachts ook al niet meer donker, maar was het nog wel een paar uurtjes schemerig. Nu is het 24 uur licht! De zon gaat nog wel onder (vandaag gaat de zon 23.15u onder en komt 2.47u weer op), maar donker wordt het niet meer. Vanaf 31 mei zal hier de zon helemaal niet meer onder gaan.
Het is heerlijk dat het zo lang licht blijft, maar wel lastig om ’s avonds de tijd bij te houden. Ik moet wel een paar keer op de klok kijken om te weten hoe laat het is. Om toch nog een beetje nacht in mijn kamer te creëren, heb ik inmiddels ook mijn mooie zonnescherm in gebruik genomen, die komt nu heel goed van pas!
Mocht ik echt helemaal in de war raken door het licht, dan volg ik het advies van Are op: “Als je niet meer weet of het nu 15.00u of 03.00u is, dan ga je de straat op en zie je aan de mensen wel hoe laat het is; ’s nachts is iedereen dronken!”

Ha det bra! Hurra hurra :-)


PS. Alvast een klein oproepje: Mocht je halverwege augustus vrij zijn en je weet nog niet wat je gaat doen, dan ben ik nog op zoek naar reisgezelschap. Half augustus moet mijn auto weer terug naar Nederland en ik heb hier helaas nog geen stoere Noor aan de haak geslagen die met mij mee wil.

  • 20 Mei 2008 - 20:40

    Nynke:

    Leuk dat je op 'mijn' eilandje bent geweest! Jammer dat het weer niet zo mee hielp. Maar mooi dat je er van genoten hebt, het is er natuurlijk ook erg mooi! Goed nieuws is dat ik je fiets nog niet weer terug heb gekregen ;-). Misschien is ie zelfs al in Noorwegen! Ik hoop dat ie nu wel aankomt en dat je er snel gebruik van gaat maken! Ik wil wel een tochtje met je maken, dus geef maar een gil! haha! Alles goed verder hier!

    Groeten, Nynke

  • 22 Mei 2008 - 05:24

    Maaike P:

    Hoi Afke!

    Wat lijkt me dat raar zeg, dat het niet meer donker wordt!Je zal er vast wel wat aan wennen in de loop van de tijd ;) Hier gaat alles goed, Robert en ik zijn stiekem een beetje aan het rondkijken voor een huisje! T wordt naar een jaar samen op 25 m2 wel een beetje klein hihihi
    Hoe gaat het met het werk? Gaat het Noors je al beter af?

    Groetjes Maaike

  • 23 Mei 2008 - 21:12

    Theo Baas:

    Hoi Afke,

    Hoe is het verder op de afdeling?
    Ik begrijp hier uit dat je in augustus weer naar nederland komt? Ik ben in juli in Noorwegen iets te vroeg dus voor je auto. Heb je na augustus nog verdere plannen. Ach je weet je kunt altijd vakantie werk doen op het R.I.F (recreatie instituut Friesland);-)
    Groetjes en als je nog tips voor noorwegen hebt kun je die altijd kwijt via mijn hyve.
    Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bodø

Noorwegen

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Laatste week Stavanger

18 Januari 2009

Nieuw berichtje uit Stavanger

08 September 2008

Stavanger!

27 Juli 2008

Laatste weekend Bodø

13 Juli 2008

Nog maar 3 weekjes Bodø
Afke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 32554

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 16 Juni 2009

Noorwegen

Landen bezocht: