Sintekerst - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu Sintekerst - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu

Sintekerst

Door: Afke

Blijf op de hoogte en volg Afke

03 December 2007 | Noorwegen, Bodø

Ik dacht inderdaad, laat ik de kleuren van mijn site aanpassen aan de sfeer hier buiten. Ik heb ontzettend genoten van het mooie winterse weer. Op een mooie zondag heb ik net buiten Bodø een wandeling gemaakt, op het moment dat de zon net achter de bergen verdween. Heerlijk om in de frisse buitenlucht te zijn en dan te genieten van de prachtige omgeving en dat maar 10 minuutjes wandelen van huis.
Wat ik hier al wel geleerd heb, is te genieten van de mooie dagen die er zijn, want zoals ik de vorige keer al schreef weet je hier in Bodø nooit wat het weer brengt. De ene dag kan het koud en sneeuwig zijn en de volgende dag kan het weer herfstig prutweer zijn. De sneeuw was dan ook na een weekje weer weg geregend. En alles was weer groen. Inmiddels is er weer een cm gevallen. Toch een beetje wit, niet zo mooi als een paar weken geleden, maar voor de noren zal het een troost zijn dat het er naar uit ziet dat het een witte kerst gaat worden. Vorig jaar hebben ze tot de kerst geen sneeuw gehad en daar hebben ze het nog steeds over.

Of ik al weet wat ik volgend jaar ga doen? Eerlijk gezegd, ik weet het nog niet. Ik ben wel zo langzamerhand aan het bedenken wat ik wil gaan doen als mijn contract hier afloopt. Één ding weet ik wel, ik blijf niet nog een jaar in Bodø. Ik heb me hier tot nu toe prima vermaakt, maar Bodø is niet echt een geweldig bruisende stad, wat ik van tevoren ook al wel wist. De natuur in de omgeving is wel een van de mooiste stukjes natuur van Noorwegen wat heel veel goed maakt. Het werk hier heeft nog niet gebracht wat ik er van had verwacht. De collega’s waar ik dagelijks mee samenwerk zijn erg aardig en kan ik het prima mee vinden. Alleen 1 klein puntje, mijn chef en ik liggen niet helemaal op één lijn, helaas. Daardoor heb ik het ook wel een tijdje niet zo leuk gevonden op het werk. Gelukkig hoef ik niet met hem samen te werken. Omdat ik nog steeds zit te wachten op mijn autorisatie als radiograf, heb ik nog steeds een aantal beperkingen in het werk waardoor het wel iets minder leuk is. Van mijn chef mocht ik alleen simulatiewerk doen. Op zich vond ik dit niet erg. In Nederland heb ik dit niet echt veel gedaan. Ik heb dus ook wel weer wat dingen geleerd. Erg leuk! helaas hadden we gemiddeld 2 patiënten per dag. Erg saai dus, ik heb wel eens een dag gehad dat er echt helemaal niks te doen was. Ik heb me nog nooit zo verveeld.
Omdat het planningstechnisch niet helmaal goed uitkwam is mijn chef van gedachten veranderd en mag ik ook weer op de behandeling aan het werk, met de opmerking dat ik nergens mijn handtekening mag zetten omdat ik daar officieel nog niet toe bevoegd ben. Zo langzamerhand begin ik wel weer het plezier terug te krijgen in het werk. Vooral nu ik weer meer contact met patiënten heb en het mij ook steeds beter lukt om iedereen te verstaan en ook netjes antwoord te geven. Als er dan weer een patiënt blij naar huis gaat omdat wij hem/haar goed hebben geholpen dan krijg ik daar een heel goed en voldaan gevoel van. Hopen dat ik snel mijn autorisatie binnen krijg en van al het gezeur af ben en weer lekker kan doen waar ik hier voor gekomen ben.
Of ik weer terug ga naar Nederland is nog steeds een optie, ik mis af en toe wel sommige Nederlandse dingetjes. Maar hier in Noorwegen is ook nog zoveel te doen en te zien waar ik nog niet aan toe gekomen ben. Nu ben ik ook nog niet op de helft van het jaar dus er is nog genoeg tijd om heel veel leuke dingen te doen. Toch hou ik ook de optie nog een beetje open om misschien ergens anders in het land te gaan werken. Wie weet… ik zie wel wat er de komende maanden op mijn pad komt.

Hier in Noorwegen kennen ze geen sinterklaas en dus is iedereen al helemaal met de kerst bezig. Er wordt al druk gekletst over wat voor kleuren deze kerst de julepynt (kerstversiering) zal zijn. Ze zijn al weken geleden begonnen met kerst inkopen te doen. Wat ik heb begrepen komen er nogal wat cadeautjes onder de boom. Maar niet alleen worden er al druk cadeautjes gekocht, er wordt ook overal een julebord georganiseerd. Julebord is een soort kerstdiner met bijvoorbeeld collega’s. Zo’n julebord wordt al ver voor kerst gehouden, daar beginnen ze eind november al mee. Vind ik persoonlijk nogal vroeg, want eerst komt sinterklaas toch?? Ik ben zelf wel erg van de sinterklaas, ik vind het altijd erg gezellig met de surprises en gedichten. Vooral de voorpret is altijd leuk.
Om een beetje de sfeer mee te krijgen kijk ik af en toe eens naar het sinterklaasjournaal op uitzendinggemist. En om sinterklaas niet helemaal te vergeten hier in Bodø ga ik 5 december een klein beetje sinterklaas vieren bij twee andere Nederlanders. Gezellig een avondje met warme chocolademelk en pepernoten!
In plaats van een julebord hebben we bij ons op het werk een kerstlunch. Ook erg leuk. Het was nog wel lastig om een datum te plannen, omdat veel voor kerst naar huis gaan. (net als ik. Jippie ik kom 2 weekjes weer even thuis in Nederland!). Je raad het al, het is 5 december geworden. Haha, dus voor mij kerst en sinterklaas op 1 dag. Kan niet beter!

  • 03 December 2007 - 12:14

    Anke:

    Ik heb net kruidnoten gebakken,bewaar er een paar voor je.Ik wens je een gezellige avond 5 dec.met je hollandse boys.Zonder jou is het hier natuurlijk ook minder leuk om sinterklaas te vieren.

    Afke wy sjogge nei 22 december ut.
    Groetnis mem
    wat is it der dochs moai yn e snie

  • 03 December 2007 - 12:38

    Nynke:

    Hoi!

    Sinterklaas is al bij ons langs geweest! Ben vast heel erg lief geweest, want ik heb weer allemaal mooie cadeautjes gekregen! Wij gaan woensdag nog even bij heit en mem langs voor een gezellig avondje! Jij ook veel plezier op 5 december! Ik denk dat de Sint ook nog wel bij jou langs komt;-).

    Liefs, Nynke

  • 05 December 2007 - 15:47

    Josine:

    Hee Afke,

    Hoe was de kerst/sinterklaaslunch? Toch nog een beetje sinterklaasgevoel? Wij doen dit jaar niet aan sinterklaas. Er komen met kerst 11 man bij ons eten. Mooie foto's trouwens! Ziet er erg gaaf uit.

    Zien je binnenkort weer. 5 januari is het zo.

    Groetjes

  • 06 December 2007 - 19:07

    Karin:

    Hoi Afke, ik hoop dat je toch nog een leuke sinterklaas hebt gehad ondanks die toestanden met de autorisatie. De foto's zijn echt prachtig! Het regent en waait hier alleen maar, dus je mag heel veel sneeuw meenemen als je naar Nederland komt!!!(en ijs........)
    liefs Karin

  • 13 December 2007 - 09:43

    Nynke:

    Hoi!

    Al een beetje zin om thuis te komen? Lijkt me wel weer gezellig! We kunnen een dagje NK allround doen voor we naar JJvdW gaan! Lijkt het je wat?! En hopelijk is de baan in Biddinghuizen tegen die tijd open, dan kunnen we daar gaan schaatsen!

    Tot snel!

  • 16 December 2007 - 14:06

    Roelie:

    Ha die Afke,
    Heb je een gezellige Sintekerst lunch gehad? vast wel.
    Wat heb je weer prachtige foto's gemaakt.
    Het zal de komende tijd wel moeilijk zijn om mooie foto's te maken, in het donkere donkere Bodo. Ligt er alweer sneeuw?
    Het blijft een mooi land, of het nu zomer of winter is, nou ja de winter is wel even wennen lijkt me.

    Weet je, het is hier vandaag prachtig mooi weer de zon schijnt heerlijk.
    Ik hoop dat je er ook van kan genieten als je in Nederland bent.
    Ik wens je een goede vlucht zaterdag,en we zien elkaar snel.

    Gisteren een dagje met Anke en Nynke opstap geweest, het was erg gezellig.

    Hartelijke groet en een dikke tuut Roelie

  • 17 December 2007 - 09:13

    Els:

    Hey Afke,

    hoe is het daarginds in het donkere Noorwegen? Nog geen winterdepressie wegens gebrek aan daglicht?
    Bedankt voor je kerstkaartje trouwens! Die had ik nog niet, een kaartje in het Noors!
    Wanneer kom je eigenlijk precies naar Nederland? Kunnen we misschien een keertje afspreken!

    groetjes Els

  • 19 December 2007 - 11:04

    Arjan:

    Hoi Afke,

    ik kwam je weer eens in mijn email tegen (handig zo'n eerste letter A :-) en dacht - laat ik eens kijken of ze het een beetje volhoudt daar in Noorwegen. Erg leuk om je verhalen te lezen.

    Ik kom zelf eigenlijk steeds minder in Noorwegen helaas, grapping om te lezen dat je nu hetzelfde boek gebruikt voor je Noorse les. Is het dialect waar je nu woont een beetje te 'pruimen'?

    Sterkte met je werk en fijne feestdagen.

    groeten

  • 20 December 2007 - 13:07

    Leendert:

    Hoi Afke,

    wat een prachtige foto's. Wat vervelend dat je nog niet alles mag doen wat je zou kunnen en willen op je werk. Hoe gaat het met de donkere dagen? Veel plezier nu even in Nederland en straks natuurlijk vooral weer in Noorwegen!

    groetjes, Leendert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bodø

Noorwegen

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Laatste week Stavanger

18 Januari 2009

Nieuw berichtje uit Stavanger

08 September 2008

Stavanger!

27 Juli 2008

Laatste weekend Bodø

13 Juli 2008

Nog maar 3 weekjes Bodø
Afke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 32577

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 16 Juni 2009

Noorwegen

Landen bezocht: