Jentakveld - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu Jentakveld - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu

Jentakveld

Door: Afke

Blijf op de hoogte en volg Afke

04 September 2007 | Noorwegen, Bodø

Alweer een week voorbij. Vorig weekend ben ik met een collega (Linda) naar Mjelde geweest, een plaats ongeveer 30km ten noorden van Bodø. Helaas was het weer niet zo geweldig. Het regende zo’n beetje de hele dag. Maar toch heb ik erg genoten van de mooie natuur. De noren zeggen ook wel: er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding. ’s Avonds zijn we nog de stad in geweest om het nachtleven van Bodø mee te maken. In de stad was het gezellig druk. Er was dit weekend parkpop, een soort van pinkpop alleen dan een beetje kleiner en met Noorse artiesten. Uit heel Noorwegen komen ze hier naar toe om dit festival mee te maken. Helaas waren alle kaartjes al uitverkocht toen ik in Bodø aankwam.
Maandagavond was het tijd voor een echte jentakveld bij Ingvild. Een vrouwenavondje met pizza en film. Leuk om de vrouwelijke collega’s ook eens op een andere manier te leren kennen. Ik kon nog niet altijd elk gesprek volgen, maar gelukkig zijn ze wel zo aardig om af en toe een beetje te vertalen.

Op mijn kamer heb ik helaas nog geen tv. Veel Engelse series zijn Noors ondertiteld, dus dat zou het leren van mijn Noors misschien wel iets makkelijker en leuker maken.
Om niks van mijn favoriete serie te hoeven missen ben ik bij Linda Grey’s Anatomy gaan kijken. Ik kwam tot de ontdekking dat ze hier in Noorwegen 1 seizoen achterlopen. Jammer, nu mis ik een heel seizoen of ik moet voor altijd in Noorwegen blijven. Het hoofd van de afdeling (Are) had voor de gein al gevraagd of ik niet een vaste aanstelling wilde in Bodø, omdat twee collega’s met een vast contract ons gaan verlaten. We zijn dus op zoek naar nieuwe collega’s (Riffers?! ;-) )

Ik merk dat ik het Noors al steeds beter kan verstaan. Wanneer iedereen een beetje langzaam praat dan kom ik al een heel eind. Antwoordden in het Noors blijft nog wel lastig, maar ik blijf oefenen. Wanneer ik het Noors ietsje beter beheers mag ik twee weekjes naar Tromsø op kosten van het ziekenhuis, Jippie!! In Tromsø is een groter ziekenhuis met meer patiënten. Hier kan ik dan wat meer ervaring opdoen. In Bodø hadden we afgelopen week een record aantal patiënten van 8. Gelukkig zijn er nog wel genoeg andere dingen te doen, dus ik kom de dagen wel door.

Afgelopen week heb ik ook eindelijk mijn verblijfsvergunning ontvangen, ik mag nu tot september volgend jaar in Noorwegen werken. Dit is stap 1 nu de rest nog. Ik ben meteen naar het bevolkingsregister gegaan om een aanvraag te doen voor mijn persoonsnr. Over 2 weekjes ben ik, als het goed is, officieel inwoner van Bodø, Noorwegen.

Het weer is inmiddels echt omgeslagen. Het is koud, ongeveer 8-9˚C en af en toe regent het. Echt herfst dus. Afgelopen week is er zelfs sneeuw gevallen boven de 800m. Dat het nu al zo koud is, is ook voor Bodø wel een beetje vroeg voor de tijd van het jaar. Wel jammer, want het is iets minder uitnodigend om buitenactiviteiten te ondernemen. We zullen zien wat de rest van het jaar brengt. Ze zeggen dat het veel regent hier in Bodø, dat zou wel jammer zijn. Ik hoop dat het een mooie en strenge winter wordt met veel sneeuw en ijs.

Verder begin ik me hier al een klein beetje thuis te voelen. Alles is hier op loopafstand; winkels, ziekenhuis.
Aan sommige gewoontes van de noren moet ik nog een beetje wennen. Wanneer je bij iemand op bezoek gaat doe je bij binnenkomst je schoenen uit. Dit houdt in dat ik er dus wel aan moet denken om een beetje nette sokken aan te trekken zonder gaten ;-). Verder eten de noren op andere tijden dan wij. Om 11.00u is het al tijd om te lunchen en wanneer de noren thuis komen uit hun werk beginnen ze meteen met het avondeten. Dit is dan rond 16.00u. Maar als dit alles is dan red ik het wel een jaartje.

Ha det bra!

  • 04 September 2007 - 12:07

    Nynke:

    hoi hoi!

    Ha det bra?!
    Zo, wat een drukte in die wacht- en koffiekamer zeg! Ik begrijp dat je bijna overwerkt bent! Doe je best met het Noors, dan kun dus naar Tromso! Hier is het trouwens ook wel wat herfstig aan het worden, al is het overdag nog niet zo koud als bij jou! We willen dit weekend nog gaan bbq-en bij heit en mem, dus het mag nog wel een beetje gaan nazomeren! Veel plezier verder en werkse!

    Hilsen og kyss fra Nynke!

  • 04 September 2007 - 12:10

    Nynke:

    Oh ja,
    Ga je ook eens een chatsessie houden op je site?! Lijkt me wel leuk want ik ben niet zo msn-erig meer!
    Groetjes, Nynke

  • 04 September 2007 - 15:36

    Aniek:

    Hey Afke,

    Leuk om te lezen dat jou dezelfde dingen op vallen als bij ons. Wij moesten de eerste keer zo lachen toen we op sokken op visite gingen. Tja en qua drukte... in Tromso is het ook niet veel drukker hoor, maar wel een hele leuke stad! Veel plezier daar.

    Groetjes Aniek

  • 04 September 2007 - 20:03

    Adriaan:

    Nynke zegt het volgende met een raar stemmetje: "Ik moet iets op je site zetten, maar ik vind Zwitserland veel mooier dan Noorwegen". Dit was wat Nynke dacht dat ik zou gaan zeggen, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik heb heel wat anders te melden.
    Leuke verhalen, het gaat prima zo te lezen. En mooie foto's. Nu er al sneeuw ligt, kun je snel gaan skien en langlaufen.
    Veel plezier en de groeten.

    Adriaan

  • 07 September 2007 - 18:59

    Jellie:

    Hé die Afke!
    Leuk hoor, dat we op deze manier kunnen meegenieten van je avontuur! Fijn dat je je al wat thuis voelt. en wat een leuke foto's! Even n kijkje in de keuken van n noors ziekenhuis.
    Heel veel plezier verder enne..werkse!

  • 08 September 2007 - 19:51

    Karin:

    Hoi Afke, ik vind het super om je berichtjes te lezen en je foto's te zien! Ik vind dat je het allemaal supergoed doet als ik dat zo lees. Wij zijn alweer terug van onze vakantie in Frankrijk (was erg leuk) en hebben alweer een week gewerkt. Morgen schrijf ik je even een kaartje.

    groetjes van je collega Karin

  • 09 September 2007 - 09:10

    Sandra, Rif:

    Ha die Afke,

    Leuk zeg, om zo een beetje op de hoogte te blijven! Door al die foto's krijg je ook een goede indruk van al je belevenissen. Mooie natuur daar! Dus, deze week al 8(!) patienten behandeld. Druk, druk dus.
    Afke, werk ze en geniet van alle nieuwe dingen.

    Groetjes Sandra

  • 12 September 2007 - 16:57

    Anniek:

    Leuk om je verhaal te lezen. Ben met vakantie geweest dus dan mis je dat allemaal even.(was trouwens erg lekker)
    Fijn dat je het naar je zin hebt. Bij die 8 pat per week kan ik me niet zoveel voorstellen dat is wel heel erg weinig... Leuk om die foto's van het ziekenhuis te zien, krijgen we een beetje een beter beeld. Succes nog verder en we lezen het wel weer
    Liefs Anniek

  • 13 September 2007 - 19:09

    Niels En Josine:

    Hee Afke, leuk verhaal. Zo blijven we mooi op de hoogte. Op de foto's ziet het er leuk uit, mooie omgeving.

    Groetjes uit Zwolle!

  • 16 September 2007 - 13:07

    Olga:

    Ha Afke.
    Deze keer doe ik het hopelijk goed, een berichtje achter laten.
    Heel leuk om zo mee te genieten van je belevenissen in Noorwegen. Door die mooie foto's begin ik te snappen waarom je daar graag wilde werken. Met plezier volg ik je. groetjes olga

  • 17 September 2007 - 13:52

    Theo, Rif:

    Hoi Afke,

    Leuk om zo even mee te kunnen kijken in noorwegen. Mooie afdeling ziet er verzorgd en netjes uit, toch wel iets anders dan het RIF. Wij hebben hier net gohoord dat we en vijfde versneller krijgen eind volgend jaar, dus die collega's hebben we hier zelf nodig. (maar als je over een jaar nog iets weet hoor ik het graag)
    Groetjes van af de planning,
    Theo

  • 17 September 2007 - 18:23

    Linda:

    Hoi Afke,

    Nynke heeft afgelopen weekend zo vaak je naam genoemd. Met name als afhaker van het ardennenweekend(nee hoor is een grapje!!). Maar klinkt allemaal gezellig en leuk en met dat noors komt het vast ook wel goed!
    Groetjes, Linda

  • 21 September 2007 - 13:06

    Riet:

    Hee afke! zo te horen gaat alles helemaal goed met je! leuk om die verhalen te lezen:)
    het kaartje die je me had gestuurd was precies op mijn verjaardag aangekomen;) goed gedaan! bedankt daarvoor..
    Je krijgt de groetjes van de familie!
    Liefs Riet

  • 27 September 2007 - 15:29

    Martien:

    Dag Afke,

    Wat een mooie foto's. Het is daar een heel stuk leger dan hier in de grote stad. En dan een jaar lang, super!

    Groeten uit Brussel!

    Martien

  • 30 September 2007 - 17:40

    Ragna:

    He Afke!
    Ziet er mooi uit daar in Noorwegen... natuur, huisje, afdeling.... Leuk om op deze manier mee te kijken met al je belevenissen. Geniet er van en niet te hard werken he ;-)
    Groetjes uit Groningen

    ps. fietslift is toch niet voor jou weggelegd?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bodø

Noorwegen

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Laatste week Stavanger

18 Januari 2009

Nieuw berichtje uit Stavanger

08 September 2008

Stavanger!

27 Juli 2008

Laatste weekend Bodø

13 Juli 2008

Nog maar 3 weekjes Bodø
Afke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 32557

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 16 Juni 2009

Noorwegen

Landen bezocht: