De eerste dagen als stråleterapeut - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu De eerste dagen als stråleterapeut - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Afke Schippers - WaarBenJij.nu

De eerste dagen als stråleterapeut

Door: Afke

Blijf op de hoogte en volg Afke

24 Augustus 2007 | Noorwegen, Bodø

Voor Anna en ik in Bodø aankwamen hebben we een leuke week gehad met mooi weer en natuurlijk prachtige uitzichten. In Oslo moest ik een aantal dingen regelen voor mijn auto. Dit ging eigenlijk best makkelijk. De auto is nu verzekerd en ik hoef alleen maar mijn contract in de auto te bewaren als bewijs dat ik van plan ben niet langer dan een jaar in Noorwegen te blijven. Wanneer ik wel langer in Noorwegen zou blijven, dan wordt het wat meer werk, maar dat zien we dan wel weer.

De eerste week in Bodø was lekker rustig. Samen met Anna heb ik geprobeerd om hier een aantal formaliteiten te regelen. Dat bleek niet altijd even makkelijk of te gaan zoals beschreven op internet.
Dinsdags zijn we op zoek gegaan naar een bank waar ik een bankrekening zou kunnen openen. Volgens Norsk.nl, een site speciaal voor mensen die naar Noorwegen emigreren, kun je via de bank een tijdelijk persoonsnummer aanvragen, zodat je een aantal basisdingen kunt aanvragen zoals een bankrekening en een belastingkaart. Bij twee banken werden we weggestuurd. Bij de eerste hadden ze zelfs nog nooit van een zgn. D-nummer gehoord. Bij de tweede bank wisten ze wel meer over dit nummer, maar ze konden het niet voor mij aanvragen. Daarvoor moest ik naar het belastingkantoor/bevolkingsregister. Toen we het gebouw eindelijk hadden gevonden was het 15.00u en dan gaan alle kantoren hier dicht. Helaas dus, morgen een nieuwe poging.
Bij het belastingkantoor wordt mij verteld dat ik geen D-nummer nodig heb, maar dat ik direct een Noors persoonsnummer (soort sofinr.) moet aanvragen. Oké dacht ik, dat is ook goed, doe dat maar dan. Maar zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet. Nee, daarvoor moet ik toch echt eerst naar het politiebureau om daar een werk- en verblijfsvergunning aan te vragen. Zucht… Bij het politiebureau hebben Anna en ik dik 1½ uur moeten wachten en toen ik eindelijk aan de beurt was bleek het kantoor voor buitenlandse zaken vandaag dicht te zijn. Ze waren vandaag speciaal voor buitenlandse studenten open. Grrr had die mevrouw bij de infobalie ook wel even kunnen vertellen dat had ons een paar uurtjes gescheeld. Om de dag nog een beetje op te vullen hebben we even cultureel gedaan en zijn we naar hét museum van Bodø geweest, het luchtvaartmuseum.
Donderdag ochtend heb ik Anna naar het vliegveld gebracht. Vanaf dan sta ik er alleen voor. Ik ga eerst nog maar eens even bij de politie langs. Ik heb nu (ik hoop) alle papieren ingeleverd. Het duurt nu nog 2 of 3 of misschien wel 4 weken voordat ik een brief thuis krijg. Ik ben benieuwd of alles in 1 keer goed gaat. En pas dan kan ik een aanvraag doen voor mijn Noors persoonsnummer. Zonder dit nummer kan ik eigenlijk nog niks; geen bankrekening, internet, telefoon enz.
De andere dagen heb ik een beetje de stad verkend. Er zijn 2 grote overdekte winkelcentra met alle soorten winkels die je maar nodig hebt. Wanneer ik mijn eerste salaris krijg dan kan ik me hier wel flink uitleven.
In het weekend had ik ook nog graag iets buiten de stad naar de bergen willen rijden en daar rondwandelen, maar helaas is het weer omgeslagen en is het bewolkt met af en toe een buitje. Vanuit mij kamer kan ik de toppen van de bergen zelfs niet meer zien. Er komen vast nog wel andere mooie dagen waarop ik even buiten Bodø kan gaan wandelen.

Afgelopen maandag was het dan zover, mijn eerste werkdag in het Norlandssykehuset op de afdeling stråleterapi. De eerste indruk is goed. De collega’s die ik tot nu toe heb ontmoet zijn erg aardig. Ik denk dat ik het met hun wel een jaar kan volhouden.
De eerste paar dagen is het nog even wennen. De apparatuur is anders dan ik gewend ben en ook de werkwijze is anders, maar dat zal allemaal wel snel wennen. Deze week is het nog erg rustig. Per dag zijn er 5 of 6 patiënten voor bestraling, ieder half uur 1 en ’s middags niks. Volgende week wordt het waarschijnlijk weer wat drukker. Er zijn dan meer laboranten terug van vakantie en ook de simulator kan dan weer worden gebruikt.
Wat betreft de patiënten, nemen ze hier overal uitgebreid de tijd voor zodat je met iedere patiënt ook wel bijna een half uur bezig bent. Ik zag dan ook verbaasde blikken toen ik vertelde dat we in Nederland 10 minuten per patiënt plannen. Wel leuk om alle verschillen te zien tussen Bodø en Leeuwarden. Misschien kunnen we in de loop van de tijd nog wat van elkaar leren.
Tot nu toe spreek ik met de collega’s nog Engels. Af en toe probeer ik wat Noors te brabbelen, maar dat is nog erg moeilijk. Wanneer ze onderling met elkaar praten dan volg ik er nog maar weinig van. Iedereen praat zo snel en een beetje binnensmonds. Er zijn ook geen 2 collega’s die het zelfde dialect spreken. 1 collega komt uit zweden en zij praat gewoon Zweeds en iedereen verstaat elkaar. Voor mij maakt dit t wel lastig om Noors te verstaan en leren, wanneer iedereen zijn/haar eigen dialect spreekt. Gelukkig ben ik niet de enige van buiten Noorwegen. De arts die hier werkt komt uit Duitsland. Wanneer hij Noors spreekt kan ik het wel redelijk goed volgen. Hij spreekt duidelijker en minder mompelend. Nu ik hier een paar dagen ben begint het Noors al wel wat meer te wennen, dus ik heb goede hoop.


Ha det!

  • 24 Augustus 2007 - 16:24

    Kasper En Agnes:

    Hey Afke,

    Dat ziet er al heel gesettled uit. Een volle boekenkast en dat al na een week! Nou dachten wij een luxe appartementje te hebben hierzo in India, maar Noorwegen ziet er toch nog relaxter uit. Maaruh, wat betreft bureaucratie - daar hebben wij hier haast minder last van dan jij - en dat is toch bijzonder. Sinds we hier zijn hebben we eigenlijk alles zo kunnen regelen. Maar ja, wij hebben dan ook geen bankrekening en aan belasting betalen doen we ook niet (althans niet in India).

    Nou groeten en veel plezier in Bodo (zo'n o met schuine streep weet ik niet tevoorschijn te toveren hoor). Kasper en Agnes.

  • 25 Augustus 2007 - 10:55

    Els:

    Hoi Afke,

    leuk om weer wat van je te lezen!
    Wat een gedoe met dat persoonsnummers zeg. Waarom kunnen dingen nou nooit eens vloeiend geregeld worden? Zucht...
    Maar zo te lezen heb je het al prima naar je zin daarginds. Je kamer ziet er in ieder geval wel gezellig uit!
    Succes met je Noors en alle andere leuke en nieuwe dingen! Maar volgens mij komt dat allemaal wel goed.

    groetjes Els

  • 31 Augustus 2007 - 14:00

    Heit:

    Leuk dat it sa goed mei dy giet, it pakketsje mat sa wol oankomme tink ik. Ha der mar in soad plesier fan.
    Groetnis

  • 31 Augustus 2007 - 14:05

    Nynke:

    He zusje!
    Mooi, het lukt weer om een berichtje te plaatsen! Fijn weekend trouwens! Ga je nog een mooie herfstwandeling maken? Zou ik als ik jou was wel wat regenkleding aanschaffen!;-)
    Groetjes, Nynke

  • 31 Augustus 2007 - 14:50

    Mem:

    No meitsje die mar klear, wy komme der oan.Fan 31 oktober oant 6 november binne wy dyn gast.Tante Roelie en ik ha der hartstikke folle nocht oan.Leafs Mem

  • 31 Augustus 2007 - 19:53

    Roelie:

    Hoi Afke,
    Je kamer ziet er goed uit,als je het mij vraagt vermaak je je goed in Bodo.
    Met het Noors komt het wel goed. Een heel fijn weekend.
    Ja ja wij komen!!!!
    Liefs Roelie

  • 01 September 2007 - 14:17

    Grietsje:

    Hey Afke!!nou volgens mij ga jij je daar wel een jaartje (of meer)vermaken!!eerst veel geregel en gedoe maar dat moet dan eerst maar even! Veel werk en relaxplezier daar he!

    Groetjes!

  • 01 September 2007 - 20:39

    Anna:

    Hei Afke

    Hoe gaat het in Bodo? Al een beetje gewend op het werk na twee weekjes.
    Ben je al weer wat verder gekomen met de bureaucratie (dagen op het politieburo zitten) of is het nu vooral wachten.
    Ik heb het eerste weekje werken na de vakantie er weer op zitten. Het is wel weer wennen. Maarja het gewone leven begint weer, na een leuke vakantie in Noorwegen.

    Groetjes Anna

    Oja hangt de slinger nog steeds, of is ie nu helemaal naar beneden gekomen.

  • 03 September 2007 - 07:25

    Maaike P:

    Hej Afke!

    Wat ziet het er leuk uit! Wel een gedoe zeg om wat geregeld te krijgen daar... Het komt vast wel op zn pootjes terecht!
    Hier gaat alles goed, mijn vakantie op Samos was heerlijk relaxed maar super warm haha!
    Ik ben vandaag nog vrij, morgen begint het werkende leven weer ;-)
    Heel veel succes daar en geniet ervan!

    Liefs Maaike

  • 11 September 2007 - 09:36

    Tante Antje:

    Wat een leuke kamer,en de taal zal wel snel leren.Sorry voor de late reaktie maar van mem heb je al gehoord dat wij de laatste twee weken wat anders aan ons hoofd hadden, het gaat nu gelukkig weer stukken beter.

    Je bent al weer een maand weg wat gaat dat toch snel he,groetjes van ome Peter en tante Antje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bodø

Noorwegen

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2009

Laatste week Stavanger

18 Januari 2009

Nieuw berichtje uit Stavanger

08 September 2008

Stavanger!

27 Juli 2008

Laatste weekend Bodø

13 Juli 2008

Nog maar 3 weekjes Bodø
Afke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 32565

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2007 - 16 Juni 2009

Noorwegen

Landen bezocht: